PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Není to tak dávno, co vlny v okolí anglického Brightonu vyvrhly z hlubin na molo tohoto podivného rohatého šlechtice. Měl jsem tu čest s třískladbovým bezejmenným EP z roku 2014 a už tehdy bylo jasné, že tihle střapatí cápci mají talent, který jim kdejaký zádumčivý apokalyptik může závidět. Sami sebe definují trochu enigmaticky jako progresivní doom metal. Co proboha může být tak progresivního na žánru, který vzývá smutek, hnilobu a melancholii?, ptáte se možná. KING GOAT, dím já.
Přitom jeho černokněžnický hábit neskrývá nic, co by vysloveně vyrazilo dech nebo zásadně redefinovalo žánr. Představte si koňskou porci hard rockového groovu, na němž se kdysi během sabatu začaly stavět katedrály smutku. K robustnímu zvukovému základu si přičtěte trendy zálibu v antikvárních riffech, které by jeden už pomalu začal řadit do zdobného šanonu GHOSTcore, a s tím související celou řadu jemných aluzí na bohatou tradici ostrovního doomu – velebný vous kmetů jako CATHEDRAL, CANDLEMASS či PARADISE LOST. KING GOAT své pětiskladbové a tak akorát dlouhé album vyšívají z povědomých černých nití, ovšem stylem, který je všechno možné, jen ne předvídatelný a epigonský.
Jejich hudba má v sobě zřetelný schizoidní otisk, psychedelický twist, schopnost rozklížené a disharmonické riffy propojit s bezchybnou gradací. „Conduit“ se nevleče, „Conduit“ šlape, protože pod truchlivější slupkou bije staré dobré hard rockové srdce (a ani trochu zkornatělé!). Teatralita, která v tom nejlepším smyslu z „Conduit“ dýchá, není v žádném ohledu pozérská. Tenhle truchlivý okultní hvězdolet totiž táhne famózní Anthony "Trim" Trimming, jehož vokál má tolik intenzity, hloubky a různých poloh, že se z desky stává kaleidoskop nálad. Vypjaté výšky umí Anthony přirozeně bleskově zlomit do zuřivého a naléhavého řevu. „Conduit“ je díky němu zatraceně podmanivé kázání o bytostech z hlubin (kosmu), ze kterého se neodchází před koncem.
KING GOAT mají všechno. Melodie, agresivitu, koule, vyšinutou atmosféru. U některých pasáží se nechce věřit, že tahle nahrávka je jejich debutem. Gradace eponymní skladby sborovým partem není dílem začátečníků. Je dílem skutečných mistrů, kteří ovládají všechny polohy žánru a umí mezi nimi přecházet s lehkostí funebrálních akrobatů. Řečeno krátce a zřetelně: takhle zralý debut neslyší člověk každý den. Popravdě je rád, když se ho dočká jednou za rok. Jedno z dosavadních alb sezóny, na tom vsadím kozí rohy. Parádní masáž vemene!
Ze dvora Krále Kozy neodejde žádný fanda ostrovního doomu s prázdnou... Prozatímní objev roku.
8,5 / 10
Conduit (2016)
King Goat (EP) (2014)
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.